Het is voor velen een sprookje, de vlieger die een stewardess aan de haak slaat. Of andersom. Deel 3 van de serie ‘Luchtvaartfamilies’ gaat over zo’n sprookje. Manon Keeman, grondstewardess bij KLM, legt in het interview uit dat ondanks haar scheiding van een Lufthansa co-pilot luchtvaart toch een belangrijke rol heeft in het gezin. Want nieuwe liefde Maxim Staal (twee zonen) is KLM copiloot op de Boeing 777/787. De kinderen van Manon reizen regelmatig per vliegtuig op en neer tussen de woonplaatsen van hun moeder (Heiloo) en vader (Berlijn). Verder is er de wens dat Manon een boek gaat schrijven over het leven van de ouders van Maxim. De vader van Maxim was ook werkzaam in de luchtvaart. In het verleden was hij straaljagerpiloot en later werd hij captain bij KLM op de MD-11.
Spotten Haar ex-man heeft Manon enthousiast gemaakt voor de luchtvaart. Manon vertelt: ‘Toen mijn ex en ik elkaar leerden kennen heeft hij me werkelijk alles wat betrekking heeft op de luchtvaart laten zien. Van vliegtuig spotten tot en met crashvideo’s. En van de flight simulator tot aan mijn eerste take-off van vliegveld Beek. Hij leerde mij vliegen zodat we samen naar Ierland konden vliegen in een Cessna. Hij begon zijn opleiding bij EAA (Experimental Aircraft Association) en is later overgestapt naar vliegschool EPST (European Pilot Selection & Training). Ik heb dat hele proces van opleiding tot zijn job bij Lufthansa van dichtbij meegemaakt.’
München De eerste baan van haar ex was bij de luchtverkeersleiding. Later ging hij vliegen en mocht Manon wel eens mee in de cockpit van de ‘mini-jumbo’ AVRO RJ85 van Lufthansa Cityline. Manon haalt herinneringen op: ‘Wij zijn uiteindelijk meeverhuisd naar München om elkaar meer te zien en woonden in Freising in het ‘Lufthansadorf’. Het werd een echt crewleven. Ik heb toen zelf ook overwogen om als stewardess te solliciteren bij Lufthansa. Maar de oppasmogelijkheden waren in die tijd in München heel beperkt. De crew-kinderopvang werd opgeheven, waardoor de prioriteit van de opvoeding van de kinderen bij mij kwam te liggen. Het vliegen als stewardess is sindsdien op mijn to do list blijven staan. Ook Maxim draagt de volledige zorg voor zijn twee zonen. Wij geven beiden prioriteit aan de zorg voor onze kinderen. Door onze werkroosters op elkaar af te stemmen kunnen we gelukkig veel samen zijn
Feest Volgens Manon heeft het zo z’n voordelen dat ze een ingewijde is in de luchtvaart: ‘Toen ik Maxim leerde kennen, was het een feest van herkenning. Hij volgde de vliegopleiding aan de Nationale Luchtvaart School in Beek. We kennen dezelfde vliegcollega’s, de leuke, avonturen alsook de praktische uitdagingen van het vliegen. Doordat je toch op een andere manier leeft, door de roosters en het internationale leven en de tijdsverschillen merk je dat je bij collega’s heel veel dingen niet hoeft uit te leggen en elkaar makkelijker begrijpt.’
Lifestyle Dat de vliegerij zo belangrijk zou worden voor Manon was niet vanzelfsprekend. Haar opleiding is helemaal niet luchtvaart gerelateerd. Ze is van huis uit grafisch vormgever en volgt momenteel een schrijversopleiding in Amsterdam. Manon noemt die combinatie van passies voor haar de ideale mix: discipline en dienstverlening bij KLM en creatie en design als lifestyle editor bij Monique Magazine. Toch gaat het aan tafel met de kinderen regelmatig over luchtvaart, maar dan vooral over praktische zaken als de keuze voor KLM of Lufthansa voor hun tripjes naar hun vader in Berlijn. Manon: ‘Nu Maxim in ons leven is gekomen, heeft mijn dochter, die vliegen verafschuwt, veel vragen over de luchtvaart. Het begint voor haar te leven. Ik kom vaak thuis met verhalen over passagiers en Maxim zit via facetime gewoon bij ons aan tafel, ook al is hij op dat moment in Bogota.’
Schoolreisje Manon beschrijft het luchtvaartvirus als vrolijk, vrij, gedisciplineerd en internationaal: ‘Als ik meevloog had ik vaak het gevoel op schoolreisje te zijn. De wereld wordt klein en jij wordt meer ruimdenkend. Mensen die vliegen lijken te zijn onttrokken aan de dagelijkse beslommeringen en worden meegenomen in de op dat moment geldende regelmaat en tijd. Doordat de crew tijdens de reis aan elkaar overgeleverd is, net als trouwens de passagiers, geeft dat een vorm van saamhorigheid en overgave. Voorbij aan status en gezag. Het gaat dan om teamwork en sociaal gedrag. Dat is er niet altijd uiteraard, maar mijn ervaring is dat deze sfeer overheerst en verbinding geeft.’
Aanslagen Manon en Maxim weten uit ervaring dat de luchtvaart een conjunctuurgevoelige branche is. Kijk alleen maar naar de aanslagen in New York bij het World Trade Center in 2001. Manons ex-man had het geluk dat hij in 2003 bij de laatste selecties van Lufthansa werd aangenomen. Hij heeft drie jaar moeten wachten voordat hij kon gaan beginnen met vliegen. Manon: ‘Dat had voor ons gigantische financiële consequenties. Wij konden geen ander contract aannemen daar hij elk moment opgeroepen kon worden om te emigreren. Hij moest zijn brevetten bijhouden, wat nogal een kostenpost was. De dag in 2006 dat het bevrijdende telefoontje kwam dat hij mocht gaan beginnen bij Lufthansa was het begin van ons avontuur. Na de scheiding zei iedereen altijd; jij zal wel niets meer met vliegen te maken willen hebben. Het tegendeel blijkt. Doordat ik zo in het luchtvaartwereldje ben opgenomen, kan ik eigenlijk niet meer zonder.’
Fokker Maxim is opgeleid aan het IVA (Instituut voor autobranche en management) in Driebergen. Pas na zijn opleiding merkte hij dat de luchtvaart hem meer aansprak dan de autobranche. Door het meevliegen met zijn vader bij KLM kreeg hij het luchtvaartvirus met de paplepel ingegoten. Het duurde na zijn vliegopleiding twee jaar voordat hij kon beginnen bij Sabena. Het faillissement van deze Belgische luchtvaartmaatschappij heeft de keuzes voor zijn carrière aanzienlijk beïnvloed. Toch had Maxim het geluk een herstart te kunnen maken bij Brussels Airlines. Door een toevalstreffer kon hij bij KLM Cityhopper solliciteren en is daar aangenomen op de Fokker 50. Daarna volgde een doorstroming naar KLM (Boeing 737/777/787). De financiële impact, die het faillissement van Sabena heeft gehad op het toenmalige gezinsleven, heeft ervoor gezorgd dat Maxim nu is gefocust op een stabiele carrière bij een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij.
Blauw Manon diept moeiteloos een luchtvaartanekdote op: ‘Soms zijn we tegelijk op Schiphol en dat is altijd iets om naar uit te kijken. Als vlieger en grondstewardess lopend in het KLM-blauw spreken we tot de verbeelding en zijn we onderwerp van gesprek. Mensen tikken elkaar aan en kijken om. Laatst zaten wij te eten en kwamen in gesprek met de kinderen van een dinerend gezin. Het jongetje was duidelijk onder de indruk en werd heel verlegen toen Maxim op hem reageerde. Toen zij klaar waren met eten, draaide zijn zusje zich plotseling om, liep terug en vertelde Manon en Maxim met een grote glimlach dat zij heel graag piloot wilde worden!’
Schrijven Manon verwacht dat de luchtvaart ook in de toekomst een rol blijft spelen in het gezin. Zodra de mogelijkheid zich voordoet wil ze graag vliegen voor KLM en dit combineren met het schrijven van het boek over Maxims ouders. Maxim is momenteel tevreden als co-pilot op de Boeing 777 en 787 en hoopt in de toekomst de stap te maken van rechts naar links, ofwel van co-pilot naar captain.
Steun Aan het einde van het interview de vraag of Manon en Maxim nog een boodschap hebben voor de lezers van Up in the Sky. Manon en Maxim zeggen beiden stellig: ‘Vergeet niet te lachen! Pluk de dag. In de luchtvaart is elke dag weer anders. Na de sneeuwoverlast word je je weer bewust hoe hard we elkaar als collega’s nodig hebben. Het zou mooi zijn als we elke dag beseffen hoe magisch de luchtvaart is en hoe wij hierin geschiedenis maken. Steun je collega’s, schep een band en zorg voor verbinding met elkaar, zo beleven we samen met onze passagiers een unieke ervaring.’
Commentaires